Geen categorie

Islamofobie, Gaza en de War on Terror:  Racisme als Koloniale Boemerang | Decolonial Learning Session #30

Sinds 7 oktober komen er veel meer meldingen van moslimhaat binnen bij Stichting Meld Islamofobie. Rahma Bavelaar en Ibtissam Abaâziz van de stichting zien dat politici die zich stellig voor Israël uitspreken meewerken aan die toegenomen islamofobie, waarbij Moslims constant als potentiële daders worden gezien. En dat is niet de eerste keer. We zagen hetzelfde patroons tijdens de invasie van Irak in 2003. De invasie van Afghanistan in 2001. Of als we langer teruggaan: het kolonialisme in Indonesië en de kruistochten. Het racisme dat we vandaag de dag voelen is direct verbonden aan minstens 500 jaar van koloniale uitbuiting en invasies in het buitenland. In deze Decolonial Learning Session van Aralez gaan we dieper in op islamofobie als koloniale boemerang. In hoeverre kunnen we islamofobie verklaren door de belangen van imperialistische oorlogen en uitbuiting? En hoe kunnen we verder werken aan solidariteit tussen mensen van kleur hier en in het Globale Zuiden? Praat en luister mee op 28 maart op Zoom.

For the audio recording, click here.

Over de sprekers:Rahma Bavelaar is antropoloog en de huidige voorzitter van Stichting Meld Islamofobie. Meld Islamofobie is een onafhankelijk, door vrouwen geleid burgerinitiatief, dat voor het eerst islamofobie in Nederland in kaart brengt met structurele data. Het project kwam tot stand in 2015, toen het team een sterke toename in geweldplegingen tegen moslims waarnam in de nasleep van de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs. Deze incidenten stonden niet op zichzelf maar werden gelegitimeerd door de toenemende stigmatisering van moslims in het politieke en mediadiscours.

Lees- en luistertips:
● Abaaziz Ibtissam, Zwartboek Boerkaverbod: een pleidooi voor het afschaffen van het
boerkaverbod
, Meld Islamofobie. 2020
● De Koning, Martijn, Vijf Mythen over Islamofobie, Yunus Publishing, 2019.
● Fadil, Nadia, Tegen Radicalisering: Pleidooi voor een Dekoloniaal Europa, VUBPRESS, 2017.
● Lentin, Alana, Anti-Zionism, Anti-Semitism, Decolonialism & Islamophobia, november 2,
2023.
● Kundnani, Arun. The Muslims are Coming! Islamophobia, Extremism and the Domestic War on Terror, Verso Books, 2015.
● Abdelmonem, Bavelaar, Wynne-Hughes & Galan, ‘The Taharrush Connection’: Xenophobia, Islamophobia and Sexual Violence in Germany and Beyond, Jadaliyya, 2015.

Standaard